ATELIER AFSTUDEREN

Op deze pagina is het afstudeerproces van Roene aan de Breitner Academie terug te zien/lezen. Bezochte tentoonstellingen, kunstenaars en kunstwerken ter inspiratie. Eigen schetsen, testen en creatieve ontwikkelingen. Ook geeft het een inzicht in gedachten en afwegingen richting het eindwerk. 
Studiejaar 1, 2 en 3 zijn terug te vinden op https://ahkroenelicht.wordpress.com/
Het proces van jaar 4 begint in september 2022 en zal (onderaan de blog) eindigen in juli 2023. 

inspiratie beeldarchief see all this

BEZOCHT: DUTCH DESIGN WEEK

Noa jansma: buycloud

https://www.noajansma.com/buycloud

Werk gaat over eigenaarschap maar ook klimaatverandering. Het is een videoinstallatie en een web-app waarop de wolken verkocht worden.
Interessant: de manier van projecteren (toeschouwer liggende op de grond, kijkend naar boven)
De toeschouwer wordt een onderdeel van het werk.

Vind het visueel heel sterk in de soberheid

Szu han lin: not leave but remain

https://szuhanlin.com/Not-Leave-But-Remain

“It’s a sentimental longing for the past – our connection to a particular space captured in a particular temporal frame”

Papier en houtskool maakt ze een afdruk oppervlakten op plekken waar ze heeft geleefd.
Interessant: de materiaalkeuze geeft een uniformiteit. De vorm van het werk: het is groot en een abstracte manier om ‘nostalgie’ te verbeelden.

Pepe valenti:
el mar instalatie

Photography: Ronald Smits

https://www.pepevalenti.com/el-mar-installation

Vanuit de oneindige reflecties van zonlicht op de golven van de zee. De vorm van de spiegels in zijn werk creëren een reflectie van diezelfde vormen.
Opvallend: het geeft een stilstaand beeld van licht, ten opzichte van het bewegende lichtspel wat normaal door het golvende water wordt gecreëerd. Als een freeze van een moment.

BEZOCHT: marina abramovic

Performance kunst maken is iets wat mij als kunstenaar niet aanspreekt. Maar deze avond als toeschouwer heeft veel indruk op mij gemaakt.

Hoe kunstenaars zo veel van zichzelf vragen, het uithoudingsvermogen, de invloed van tijd op de impact van een performance en zoveel in de handen van de toeschouwers durven leggen. Het is niet tastbaar werk.

Parool recensie:
https://www.parool.nl/kunst-media/marina-abramovic-in-carre-recensie-het-is-kiezen-tussen-festivalfomo-en-wijn-of-meedoen~bcf28c60/

BEZOCHT: spencer tunick

“Nudity is a prop similar to other effects such as fabric, paint, or solar lights; it activates the space in an energetic way.”

De foto’s van Tunick in deze galerie zijn veel beelden met veel naakte mensen in openbare ruimtes.
Het voel heel vervreemdend en tegelijkertijd voelt het als een bevroren moment in tijd.
De twee beelden die mij aanspraken: linkerafbeelding om de zachte gloed die over het landschap van lichamen lijkt te liggen. De rechterafbeelding omdat het een mooie verwijzing is naar het vele naakt in de renaissance/barok schilderijen.

https://reflexamsterdam.com/exhibitions/spencer-tunick-public-interventions

gemaakt: serie luchten

tussentijdse presentatie

Ik loop vast. Meerdere pogingen in de atelierruimte van Distelweg brengen mij weinig resultaat. Maken voelt als iets heel ver wegs. Dat is het ook. Ik zie op tegen de donderdagen. Daarom presenteerde ik tijdens mijn tussenstand presentatie zes kleine tekeningen die ik met stift had gemaakt van het uitzicht in mijn huis. Ik merk dat daarin mezelf niet te serieus neem. Stift als een materiaal zie wat toch niet “mooi” kan en dus de drempel verlaagd. De feedback van Oskar vond ik waardevol: denk in series, dan ligt er minder druk op 1 werk.

inspiratie

Berndnaut Smilde: Nimbus

https://www.berndnaut.nl/works/nimbus/

The Nimbus works present a transitory moment of presence in a specific location.”

Interessant: de tijdelijkheid van dit werk, een wolk bestaat enkele seconden in de ruimte en verdwijnt daarna. 

Olafur eliasson: the weather project

https://olafureliasson.net/artwork/the-weather-project-2003/

The Weather project, maar ook het gebruik van monochromatisch licht vind ik enorm inspirerend.

Interessant:

  • Het spiegelplafond geeft optisch een enorm verruimend effect.
  • De mist en het felle licht zorgen voor een bijna tastbare ervaring
  • Publiek kan het werk ‘ervaren’

Gekeken: https://www.npostart.nl/kunstuur/05-03-2017/AT_2070118?st=premium

Daan roosegaarde: waterlicht

https://www.studioroosegaarde.net/project/waterlicht

WATERLICHT is a dream landscape about the power and poetry of water. As a virtual flood, WATERLICHT shows how high the water level could reach. WATERLICHT is a collective experience to remind us of the importance of water innovation and the impact of climate change.”

Opvallend: Dit werk heeft als uitgangspunt een klimaat-activistische invalshoek. Ik vind het werk vooral interessant omdat het licht over de toeschouwers heen valt en daarmee het publiek actief onderdeel maakt. 

gemaakt: weer

presentatie kunstenaars

In het onderzoeken van drie kunstenaars heb ik gekeken hoe de kunstenaars over hun eigen werk praatten, de visie van hen op hun werk en hoe dit in het tot stand komen van een werk is verwerkt. Dit heb ik gedaan omdat ik zelf nu een soort weerzin voel naar mijn eigen werk(wijze) als kunstenaar. Het lukt me niet goed meer om mijn visie onder woorden te brengen.

uitgangspunt:

Ik bevind mij in een tussenfase.
Ik ben nog niet waar ik wil zijn.
Ik ben niet meer waar ik vandaan kom.
Zwevend tussen student en docent. Tussen mijn fysieke beperking en gezond zijn. Tussen gevoel van geluk hebben en keihard werken om alles te bereiken.

De luchten komen misschien toch niet zomaar. De fascinatie met de kleuren die de lucht tussen dag en nacht kan aanneemt is er al jarenlang. Ik kijk altijd omhoog. Sta stil en leg het vast. Het is eigenlijk ook een tussenfase van dag en nacht. Daar kan ik nu iets mee.

Ideeën

GEMAAKT: SCHETSEN

inspiratie

Amalia Pica

COPYRIGHT © 2023 TANYA BONAKDAR GALLERY

https://www.tanyabonakdargallery.com/exhibitions/592-amalia-pica-centro-andaluz-de-arte-contemporaneo-sevilla-spain/

Focus: in dit werk kijk ik niet zo zeer naar de betekenis maar naar de esthetiek, gebruik van gekleurd plexiglas in een verder witte ruimte, hoe de kleuren mengen door de positie ten opzichte van elkaar. 

GERMAINE KUIP

https://www.axel-vervoordt.com/gallery/exhibitions/germaine-kruip

“Rehearsal, for Kruip, refers to a moment of play; to a moment in which the world, the work of art, or anything around us, is in a state of flux and becoming. Similarly, the meanings of works in such a moment are constitutively open and changeable. It’s this moveable state of becoming that Kruip explores in her work and invites us to step into.”

“Emptiness also allows us to move our gaze across the entirety of the image”

Koen Doodeman

https://gerhardhofland.com/exhibitions/koen-doodeman/

“Doodeman’s practice embodies a thirst for liminal moments, producing work in which these cusps can be felt: A moment of transportation between immersion in another reality as he adds colour and forms – to the moment the work becomes a window into it”

MATTHIJS MUNNIK

https://matthijsmunnik.nl/

Werk Perpetuum: “Three rotating rings orbit around a central light sculpture, generating overlapping compositions of color and texture, creating a constantly evolving space for the visitor to explore.”

Dit werk komt dicht bij een van de schetsen die ik zelf maakte. Dat geeft mij een lichte teleurstelling (het is al gedaan) maar ook een inspiratie. Hierop zijn zo veel variaties te bedenken. Kleur ervaren vind ik een heel interessant uitgangspunt.

Werk Luminal:
De manier waarop dit werk is opgebouwd, de oneindigheid van een ruimte door een platform voor een halfronde witte constructie –> meenemen in eigen uitwerkingen. 

Marijke van warmerdam: Another day

https://marijkevanwarmerdam.com/other-works/another-day/

Note / Throughout her 2010 stay in South Africa, Van Warmerdam took photos of both the moon and the sun. Time and again she captured a super-romantic kitschy sun with her camera. The title appears in large letters as a kind of lowered horizon in the picture.”

Focus: De titel, of het gebruik van tekst, geeft het werk direct een bepalende richting. Het versimpeld naar mijn idee de voorstelling waar je als toeschouwer naar kijkt. 

MATTHIJS MUNNIK

inspiratie

tentoonstelling: light & space

https://copenhagencontemporary.org/en/light-space/

The new materials that became available after WW2 triggered explorations of space and light. In turn, the Light and Space artists in various ways contributed to a radical shift in art, away from a focus on object and meaning to an awareness of how art and space are experienced with the body.”

Interessant: gaat bij deze kunst dus echt om de ervaring van.. niet perse het beschouwen van.. 

helen pashgian

docu: light & space

dough wheeler

https://www.dezeen.com/2014/09/03/doug-wheeler-palazzo-grassi-atrium-illuminated-installation/

“Light becomes matter and redefines space and time by eliminating the perceptual markers of the visitor, who is left between a mirage and reality, nature and artifice, fullness and emptiness, moment and duration,” said a statement from the gallery.

Interessant: de grenzeloosheid van dit werk. Door de vloer, muur en plafond in elkaar over te laten lopen en het gebruik van fel wit licht verdwijnen schaduwen. 
Het idee van jezelf echt verliezen door de overdaad aan 1 kleur of in dit geval niet-kleur: wit.

abstract: the art of design: olafur eliasson

james turrell

Interessant: “Turrell’s medium is pure light. He says, “My work has no object, no image and no focus. With no object, no image and no focus, what are you looking at? You are looking at you looking. What is important to me is to create an experience of wordless thought.”

https://jamesturrell.com/work/type/

gemaakt: kleurvlak

Bezocht: voorlinden

Interessant: de manier waarop de beamers in de ruimte waren opgehangen

Skyspace in voorlinden

SKYSPACE van James Turrell.
Vond het deel waar het publiek moest zitten niet passend bij het bovengedeelte van de ruimte. Het zat oncomfortabel, warm hout t.o.v. strakke kleurovergote muren en plafond.
Er zat minder oneindigheid in de kleurervaring dan ik had gehoopt.

Note: Het is normaliter een ruimte met een vierkant open gat in het dak om de lucht en de kleuren daarin op een andere manier geïsoleerder te ervaren.
Bij slecht weer vind er een ander werk plaats, wat hier op de video te zien is.

gemaakt: schetsen

bang voor de witte ruimte

Hoewel ik mij enorm verdiep in lichtkunst, in kleurervaring, in inspirerende kunstenaars voel ik mij zelf bang voor de witte ruimte.
De druk die ik mijzelf heb opgelegd om ‘de witte afstudeerruimte’ te vullen weegt heel zwaar.
Het neemt mentaal heel veel ruimte in om op gezette tijden creatief te zijn, om plezier te ervaren in maken, om de richting waarin op opga te zien en te accepteren.
Het is heel dubbel en ik vraag me af: moet ik die angst voor de witte ruimte groter verbeelden. Zoals bijvoorbeeld Dough Wheeler heeft gedaan. Of mij concentreren op de drempel verlagen en in ieder geval blijven maken.

Vervolgstap

Ik concentreer me op alles waar ik eerder een werkflow in vond: zoeken naar abstrahering van een voorstelling.
In jaar3 atelier was dat in een menselijk lichaam en een landschap een uniforme lijn vinden en dat verbinden.
Nu ga ik mij richten op de lucht en de kleuren.
Daarom: nieuwe luchten en geisoleerde kleurvlakken uit die luchten. 

gemaakt: serie luchten

gemaakt: kleur studies / abstractie

onderzoek

onderzoek gekleurd plexieglas

groenlicht presentatie

Ervaring & feedback 
Pas toen ik mezelf over mijn werk hoorde praten begreep ik het proces waar ik de afgelopen maanden doorheen ben gegaan. Een aantal dingen zijn voor mij wel duidelijk: ik zoek naar abstractie, ik wil een ervaring creëren en het moet “groot en minimaal”.

Punten uit de terugkoppeling:

  • Heel groen licht: heel helder proces
  • Het werkt goed met de spiegel met de twee platen.
  • Je kan maquettes maken, er onderdoor lopen: ongemak opzoeken?
  • 2e tekeningen, heldere tussenfase, heeft iets spannends, 1e werk heel letterlijk.
  • Mooi onderzoek! Zijn benieuwd, en vinden het heel aantrekkelijk: groot en minimaal.

bezocht: parijs

Tijdens een 4-daagse solotrip naar Parijs heb ik: Centre Pompidou, Palais de Tokyo, Musee Rodin, La Bourse de Commerce en L’Orangerie  bezocht. Het was inspirerend om mij even helemaal onder te dompelen en inspiratie op te doen. Daarin heb ik gekeken naar werken met licht, vormen van abstractie en manieren van presenteren van een werk. Hieronder een aantal interessante kunstenaars en het werk dat ik in Parijs heb gezien. 

Yaacov agam

Dit werk SALON AGAM 1972-1974 in Centre Pompidou sprak mij aan omdat door gebruik van verschillende gekleurde platen, de kunstenaar ervoor zorgde dat het object in de ruimte telkens anders werd ervaren/gezien. 

Verschillende kleuren in de achtergrond vallen weg afhankelijk van door welke plaat je als toeschouwer kijkt. 

DAN FLAVIN

“Dan Flavin gebruikt licht om de fysieke ervaring van een ruimte te vormen” – Centre Pompidou

Het werk valt onder Minimalisme. 
Het is geïnspireerd op het werk van Malevisj met zijn kleurvlakken. 
Ik vond het interessant omdat de kleur blauw het meest dominant de ruimte ook echt verlichtte en niet allen de ‘lijnen’ van het vlak. Wel vind ik het gebruik van tl lichten te ‘simpel’ en een licht ordinaire uitstraling hebben. Het werk is inhoudelijk daarom sterker dan in voorstelling: het stelt vragen over de waarde en/of bijdrage van materiaal in de kunsten. 

Beeld: AVANT L'ORAGE in PINAULT COLLECTIE

Gemaakt: maquette

Omdat het plexieglas materiaal heel prijzig is om mee te experimenteren heb ik besloten een maquette van een ruimte te maken.

Ik ga uit van een white cube om de inrichting en het effect van de kleuren in samenwerking met het licht goed te kunnen testen. 

De maquette is gemaakt van MDF en heeft 100 lagen gesso gekregen. Het voelde goed om even praktisch en gericht aan de slag te kunnen.

inspiratie

Op basis van: LICHT ervaren, kleur ervaren, licht en schaduwspel met kleuren

Anthony Mccall

http://www.anthonymccall.com/

De solid light works van Mccall heb ik ooit in 2014 in Eye zelf gezien. Het was een hele interessante ervaring in een donkere ruimte waar je als toeschouwer het lichtvlak doorbrak.

Interessant: hij creeert eigenlijk met projectie een sculptuur 

Carlos Cruz-diez

https://www.cruzdiezartfoundation.org/us

This research from 1965 is based on subtractive synthesis – the process that lets the surfaces of objects absorb certain colored light rays while reflecting others – and thus determines the shades we perceive – Cruz Diez artfoundation

https://parisladefense.com/en/les-extatiques-2020/paris-la-defense/carlos-cruz-diez

ENVIRONNEMENT DE TRANSCHROMIE CIRCULAIRE, 1965-2017.

Dit werk spreekt mij enorm aan. De schaduw van kleuren die door zonlicht ontstaan zijn gedurende dag constant aan het veranderen.

Hier is gebruik gemaakt van natuurlijk licht. De stand van de zon beïnvloedt het werk. Hoe ziet dit werk eruit bij bewolkt weer? 

Raphael hefti

http://www.sodifferentsoappealing.com/2012/01/raphael-heftis-games-of-chance.html

In dit werk heeft de kunstenaar museumglas, wat vaak juist ontspiegeld is, zo opgebouwd dat door de hoeveelheid ontspiegelende laagjes er juist een spiegel ontstaat. 

Interessant:

  • de spiegeling maakt de ruimte en de toeschouwer onderdeel van het werk.
  • Je weet niet meer wat doorschijnt en wat reflectie is. 
  • De organische  kleurverlopen in felle kleuren

Georges rousse

https://www.georgesrousse.com/en/selections/

De eerste keer bij het zien van deze afbeelding dacht ik dat er een doorschijnende stip op was bewerkt. Het deed mij denken aan ideeen die ik zelf had met doorschijnende gekleurde plexieglasplaten. 

Maar het kleurvlak is geschilderd. Vanaf 1 punt in een perfecte cirkel. Of zoals hieronder. In meerdere kleuren een geometrisch vlak, wat van een ander punt uitgerekt wordt.  Dit werk vind ik echt geweldig. Het is simpel maar heel sterk. 

Do ho suh

https://www.avrotros.nl/close-up/gemist/detail/home-away-from-home-do-ho-suh-20-06-2019/

Do Ho Suh is gefascineerd door de thema’s ’thuis’ en ‘huis’. Hij is geïnteresseerd in hoe wij ons als mens verhouden tot de ruimtes waarin we leven en wat het betekent om ‘thuis’ te zijn – Avro Tros

Thematisch is het werk niet perse gelijk aan mijn uitgangspunt. Maar interessant:

  • De ervaring van de kleurruimtes waar je als toeschouwer doorheen kunt lopen.
  • Het gebruik van zacht en doorschijnend materiaal. 
  • Het felle kleurcontrast in de witte ruimte

De inspiratie die ik haal uit deze werken is met name gebasseerd op de vormgeving. 

Inhoudelijk heb ik minder gezocht naar werken met een overeenkomst. Ook omdat ik nog niet precies weet hoe ik mijn concept het beste kan omschrijven

gemaakt: onderzoek plexieglas

FASE 1: schaduw en licht

bevindingen

FASE 2: vervormen

In de lasercutter heb ik verschillende vormen laten uitbranden. Deze vormen heb ik gebaseerd op de abstracte tekeningen die ik isoleerde uit de lucht tekeningen. 
Met een gasbrander heb ik het plastic verhit, verbogen en vervolgens omgevormd.

FASE 3: schaduw, licht en projectie

FASE 4: Maquette ?

In photoshop heb ik silouhetten van mensen toegevoegd om zo inzicht te krijgen in het effect van formaat. 
Bij de linker afbeelding vind ik het contrast in soorten licht heel prettig, beide zijn krachtig gekleurd en verlicht. Dat zit ook wel echt in het formaat. 
Bij de rechter afbeelding heb ik een van mijn abstracte tekeningen geprojecteerd op het plexiglas plaatje waardoor de randen oplichtten. 

De prijs van dit formaat plexieglas loopt ver op in de 1000(en) euro. 
Ik weet nog niet precies wat voor een verhaal ik wil vertellen en dat maakt ook dat ik het niet waard vind om er zo veel in te investeren.

inspiratie

Op basis van: ruimtelijke vorm in kleur, kleurervaring

Szilvia bolla

. https://www.futures-photography.com/projects/portfolio-szilvia-bolla

Inhoud van dit werk: Het gaat over de aannames rondom fotografie en het printen van foto’s. Ze combineert digitale en analoge technieken door de drukken op plexieglas dat is vervormd door warmte. 

Interessant: In vormgeving zag ik direct een sterk verband met waar ik mee bezig ben. De kleuren en de zachtheid van het kleurverloop in haar werk vind ik heel inspirerend. Zou ik ook zoiets kunnen proberen? 

Alexandre da cunda

https://www.thomasdanegallery.com/artists/26-alexandre-da-cunha/works/16925/

Dit werk heet sunset sunrise sunset. Het kleurverloop komt overeen met de kleuren die de lucht kan aannemen op verschillende momenten van de dag. 

Inhoudelijk zie ik verbinding met mijn uitgangspunt. De uitwerking heeft ook een abstracte vorm gekregen door de keuze voor (bewegende)  kleurvlakken.

dan graham

https://artzuid.nl/kunstenaars/dan-graham/

Op basis van mijn maquette stelt Helmut mij een aantal vragen waar ik goed bij stil moet staan. 

  • Wil ik echt zo groot? of kan ik ook oneindigheid creeëren door bijvoorbeeld meer van dit soort maquettes te maken en mensen hun hoofd daarin laten steken?
  • Spiegels zorgen ook voor oneindigheid in zo’n klein formaat.
  • Wil ik al het natuurlijke licht uitsluiten? 

Hij tipt mij Dan Graham, die gebruik maakt van half doorlatend spiegelmateriaal in de natuur. Dat werk vind ik interessant. Maar ik wil niet klein en ‘opgesloten’ werk maken. Er moet een zekere bewegingsvrijheid blijven bestaan. Dat zie je ook terug in dit bovenstaande werk. 

inspiratie

Op basis van: kleur ervaren, Luchten abstraheren

Alex israel

https://www.alminerech.com/artists/303-alex-israel

Sky backdrop 2012
Dit is een hele zachte en organische manier van lucht afbeelden. Het is direct een herkenbare voorstelling. 

pieter vermeersch

https://www.pietervermeersch.be/

Interessant: door het kleurverloop niet in schaduw of licht te creëren maar daadwerkelijk op de muur te schilderen ontstaat er toch een kleurintensiteit in de ruimte. 

Derek root

COPYRIGHT © 2019 DEREK ROOT

http://derekroot.com/

 

gemaakt: grote luchten

Verloop in beeld: periode van begin april tot en met eind juni

Gedurende het experimenteren met plexiglas in de maquette voel ik een groeiende behoefte om weer te schilderen. Aan de start van het studiejaar lukte dat niet omdat ik niet wist wat ik moest afbeelden. Inmiddels weet ik dat wel. 
Uitgangspunten:

  • Het moet groot
  • Het wordt abstract: ik wil de schilderijen baseren op de tekeningen die ik in het eerste semester maakte. 
  • De kleuren mogen meer realistisch dan de tekeningen
  • Ik wil op platen schilderen dan zou ik er nog iets mee kunnen ‘bouwen’
  • Ik wil het proces van kleuren mengen, vormen, technieken ook intuïtief laten ontstaan. 

Terugblik | beschrijving | samenvatting stappen in het proces

Materiaal: 
3 x spaanplaat van 200×125 cm
3 x spaanplaat van 50x125cm
Lagen gesso
Acrylverf met rollers en kwasten 
Witte zijdeglas houtlak

Ik ben begonnen met de donkerblauw-oranje plaat, deze inspireerde ik op een foto van mijn beeldarchief van de start van semester 1 en op de tekening (zie hieronder). 
Gedurende het proces heb ik telkens kleuren ter plekke gemengd, en vaak alleen genoeg om op dat moment mee te werken. Hierdoor is er een echte gelaagdheid ontstaan in kleuren. (doordat het proces soms werd onderbroken)

Telkens moest ik afstand nemen om het geheel te zien. Heel intuïtief heb ik de kleuren van de tweede donkerblauw-grijs-gele opgebouwd. 
De platen reageerden echt op elkaar. Dat was een heel prettig proces. Tijdens de twee maanden dat ik heb geschilderd heb ik ook heel bewust naar de lucht gekeken en kleuren als het ware ‘opgeslagen’. Vooral de grijsgroene kleur in de tweede plaat moest het roze en oranje vervangen besefte ik na een fietstocht. 

Niet alleen kleurgebruik heb ik de platen op elkaar laten reageren, ook in de compositie. Er is een ronde, een verticale en een horizontale compositie. 

DE WERKEN

In de compositie van de kleuren heb ik telkens een van mijn abstracte werken als uitgangspunt genomen. Dat zorgde voor houvast binnen een intuïtief proces.
Ook ben ik er hierdoor zeker van dat de abstrahering van de lucht een weg terugvind in mijn werk. (De tekening komt voort uit de eerdere letterlijke tekening van een foto van de lucht). 

presentatie: presenteren

De zwart wit foto heb ik gemaakt in MIRO museum in Barcelona in de meivakantie.
De opstelling van de grote vlakken tegenover elkaar vond ik als toeschouwer een hele prettige ervaring.
Omdat je op een bepaald punt wordt omgeven door het werk. 

Geïnspireerd daarop heb ik in mijn maquette de abstracte tekeningen gebruikt om eenzelfde opstelling te maken tijdens de presentatie middag met alle vierdejaars.

 

inspiratie

Op basis van: kleur ervaren en 2D in ruimtelijke vorm

Esther tielemans

https://esthertielemans.com/

https://kunstenaarvanhetjaar.nl/kunstenaar/Esther-Tielemans/

https://welikeart.nl/kunstenaar/esther-tielemans/

https://www.mistermotley.nl/esther-tielemans-en-jon-pilkington/

Na uitgebreid lezen denk ik dat Esther Tielemans het dichtst bij mijn werk staat. Haar werken zijn landschappen teruggebracht naar ruimtelijke ordering van kleurvlakken. 
Ik vind haar werk en lezen over haar werk heel intrigerend. 

Naast Acrylverf werkt ze ook met epoxy voor een spiegelend effect.

(de foto is slechts een van de vele beelden die mij op haar website aanspreken)

Hirosi sugimoto

Image credit: Tadzio

https://www.hermes.com/nl/en/content/245496-hiroshi-sugimoto/

Dit werk is een samenwerking tussen Hirosi Sugimoto en Hermes: het zijn sjaals. 

Dit werk heb ik opgeslagen omdat ik de manier van presenteren:

  • Strak omlijnde witte rand om het vlak met fel kleurverloop in een hele strakke witte ruimte.
  • Dat de vlakken aan het plafond hangen maar bijna lijnen te zweven.

ann veronica janssens

Image courtesy of Ann Veronica Janssens and Louisiana Museum of Modern Art | © Kim Hansen
(de foto is slechts een van de vele beelden die mij op de website aanspreken)

https://mennour.com/artists/ann-veronica-janssens

The observer is confronted with the perception of the “elusive” and a fleeting experience where it crosses the threshold of clear and controlled vision, it is an experience of loss of control, instability, fragility whether visual, physical, temporal or psychological. 

Interessant: De werken van Ann Veronica Janssens zijn groot en minimaal, spelen met de zintuigelijke ervaring van de toeschouwers door gebruik te maken van kleur, licht en ongecompliceerd materiaal.  Het werk moet ook echt ervaren worden. 

.

Rafael Rozendaal

Photographer : Gert Jan van Rooij 

https://www.newrafael.com/solo-exhibition-at-museum-folkwang/

De werken van Rafael Rozendaal spreken mij aan omdat het hele versimpelde kleurvlakken zijn op heel veel diverse manieren gepresenteerd. Het is deels digitale kunst dat analoog wordt gepresenteerd. 

De statements op zijn website zijn ook inspirerend om te lezen: www.newrafael.com/texts/

Persoonlijk spreekt het statement “art is” mij enorm aan omdat het heel erg goed aansluit op mijn onderwerp “tussenfase” waar ik mij dit jaar op het geconcentreerd.

Screenshot genomen van de website: 

Rob bouwman

s://welikeart.nl/kunstenaar/rob-bouwman/

Het kleurverloop en de gelaagdheid ontstaat bij de werken door een intuitief gebruik van het materiaal: weghalen en toevoegen en weghalen. 
Dichtbij zie je een echte gelaagdheid in het werk.
 
Interessant: Ik zie wel een verband met de lagen die ik op mijn eigen panelen heb aangebracht, daar schemert soms nog roze door het blauw heen, of donker blauw door het oranje. 

Barbera rink

https://www.barbararink.nl/

Het werk van Barbera Rink vind ik iets moeilijker te vatten. Het is nog wat grover in de hanteringswijze van de verf, maar het is juist ook fijner door de dunner stof/papieren ondergrond en de meer verdunde kleuren. 
Bovenstaand beeld sprak mij aan om de wijze waarin de werken in de ruimte ‘zweven’.

tekst catalogus

liminal space 

‘All forms of fear are caused by too much future and not enough presence’ – Tolle, 1977

Een liminal space verwijst naar de overgang van wat was naar wat zal zijn. Dat moment kan fysieke vormen aannemen. Letterlijk; een doorgang. Het kan tevens als metafoor worden gezien. De liminal space als fase tussen mijlpalen, een (grote) beslissing, afscheid nemen, opgroeien. Dit werk nodigt uit om stil te staan in het moment waar verandering voelbaar wordt maar de uitkomst nog niet in beeld is. 

‘I am learning every day to allow the space between where I am and where I want to be, to inspire me and not terrify me’

PLAN PRESENTATIE

In mijn presentatie opties zijn een aantal mogelijkheden voorbij gekomen:

  • Tegen de muur leunend zoals op Distelweg
  • Gedraaid naar het raam toe, en dan de ramen beplakt met gekleurd folie om hiermee d.m.v daglicht de ruimte te kleuren. 
  • Vier platen naar elkaar toe gericht (zie hierboven tussenpresentatie)
  • Drie platen naar elkaar gericht en 1 raam van plexieglas

Keuze

  • Drie platen naar elkaar gericht en 1 raam van plexieglas

Want:
Bij het kijken door het oranje plexieglas valt de kleur juist weg uit de schilderijen. De kleur is opvallend maar geeft niet direct de rest van de werken weg. 

Bij het plaatsen midden in de ruimte creeer ik een installatie waar toeschouwers zowel omheen als doorheen kunnen lopen. 

De buitenkanten zullen glanzend wit zijn, de ruimte ertussen ruim genoeg om de kleur al te zien. 

Zodra je langs het oranje ‘raam’ de cube instapt sta je stil in het moment van de tussenfase. Dag en nacht. Liminal space. 

LOCATIE: STUDIO

  • De installatie kom rechts in de studio
  • De twee blauwe schilderijen komen aan de metalenbalk te hangen – bevestigd aan haken die ik erin zal boren. De twee hoeken hangen aan 1 punt. De plaat op de grond zal mogelijke beweging tegenhouden. 
  • Het oranje schilderij komt op twee punten aan de tros te hangen.  
  • De plexieglasplaat komt op twee punten aan de andere tros te hangen. 
  • Ik maak gebruik van deze metalen hoeksystemen om het gewicht zo veel mogelijk te verdelen. Dit betekent twee kleine boutjes aan de voorkant in de hoeken van de schilderijen.